Sprawozdanie z realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025” - Szkoła Podstawowa

    • Kontrast
    • Czcionka

Witam w szkole podstawowej. Telefon do nas: 76 831 76 37, nasz adres email: szkola@przedmoscie.edu.pl

W 2024 roku nasza szkoła przystąpiła do realizacji rządowego projektu – „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” – Priorytet 3, Kierunek interwencji 3.2.

Informację o otrzymanej dotacji zamieszczono na stronie internetowej i Facebooku naszej szkoły .

W ramach programu, oprócz zakupu książek, w szkole były podejmowane rozmaite działania promujące i wspierające rozwój czytelnictwa, m.in. konkursy, zajęcia w bibliotece, wystawy, obchody świąt bibliotecznych, projekty.

Przyznana kwota 5 000 zł (w tym wsparcie finansowe ze środków budżetu państwa wyniosło 4 000 zł, a wysokość finansowego wkładu własnego organu prowadzącego – 1 000 zł) została przeznaczona  na zakup nowości wydawniczych,  oraz działalność promującą czytelnictwo.

Biblioteka szkolna wzbogaciła  się łącznie o 170 nowych książek o różnorodnej tematyce (w tym lektury).

1 000 zł przeznaczono na realizację działań promujących czytelnictwo .

Zakupione nowości zostały wyeksponowane na regałach i udostępnione czytelnikom do wypożyczania.

 

W ramach NPRCz w roku szkolnym 2024/2025 zrealizowano następujące działania:

 

  1. ZASIĘGNIĘTO OPINII RADY RODZICÓW I SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO W SPRAWIE ZAKUPU KSIĄŻEK.

Propozycje książek do zakupu, które we wrześniu 2024 roku zostały przedstawione Radzie Rodziców i Samorządowi Uczniowskiemu Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Przedmościu oraz pozytywnie przez nich zaopiniowane, zostały wybrane na podstawie: – przedstawionych w ankiecie propozycji uczniów, rodziców i nauczycieli, którą przeprowadzono w klasach II-VIII, – listy propozycji stworzonej w oparciu o „Skrzynkę życzeń czytelniczych”, – rozmów z czytelnikami, – obserwacji zainteresowań czytelniczych odwiedzających bibliotekę uczniów, – ministerialnego spisu lektur obowiązkowych i uzupełniających, – przeglądu stron internetowych poświęconych książkom, – propozycji z katalogów wydawnictw.

  1. PODJĘTO WSPÓŁPRACĘ Z CENTRUM BIBLIOTECZNO-KULTURALNYM GMINY GŁOGÓW W PRZEDMOŚCIU. Kontakt obejmował: – konsultacje w sprawie wyboru książek i planowanych zakupów, – wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo,  -udział uczniów w lekcjach i warsztatach, konkursach bibliotecznych ,- akcjach promujących czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży.
  2. ZORGANIZOWANO W CIĄGU ROKU SZKOLNEGO WYDARZENIA PROMUJĄCE CZYTELNICTWO Z UDZIAŁEM UCZNIÓW.

Najczęstsze formy wspomnianych wydarzeń to:

NARODOWE CZYTANIE 2024 ” Kordian” Juliusza Słowackiego

29 września Dzień Głośnego Czytania

Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych –„Poznajmy się lepiej w bibliotece szkolnej ”

Dzień Postaci z Bajek

Międzynarodowy Dzień Pluszowego Misia

Czytanie ma tylko dobre strony

Dzień Łamigłówek i Wykreślanek

Dzień Kota

Literackie Walentynki

Pasowanie na czytelnika uczniów klasy pierwszej

Łamańce językowe – warsztaty

Światowy Dzień Poezji

Międzynarodowy Dzień Pisarza

Popołudnie z książką

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci „ W świecie BAŚNI Andersena”

Obchody Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom

Czytamy Dzieciom

Spotkanie autorskie z p. Agnieszką Żankowską

konkursy szkolne

Konkurs Pięknego Czytania -w kategorii klas 2-3, 4-6 i 7-8.

Konkurs plastyczny „Moja ulubiona książka – projekt okładki” – w kategorii klas 1-3 , 4-8.

Konkurs „ Magiczne Święta”  klasy młodsze
Konkurs literacki „Magiczny czas świąt …” – w kategorii klas 4-6 i kl.7-8

Konkurs plastyczny: „Mój ulubiony bohater książkowy” – kl.2-3

Konkurs „ Zaczytani w nowościach” kl.1-8

Konkurs biblioteczny „Czytelnik roku”- w kategorii klas 1-3 , 4-8.

– akcje czytelnicze

Książkowe wyzwania  – codzienne zadania czytelnicze, np. przeczytaj fragment na głos, poleć książkę koleżankom/kolegom, narysuj okładkę.

„Zaczytany tydzień” -codziennie inna aktywność czytelnicza: poniedziałek – cytat, wtorek – głośne czytanie, środa – ilustracja do książki, itd.

„Wymień się książkami na święta ”

Wielka wymiana książek – Bookcrossing

„Ferie z książką – nie ma nudy!”

Akcja -Świąteczne wypożyczenia

Wypożycz książkę i zgadnij ile ziarenek jest w pudełku

Wypożycz książkę na wakacje!

– lekcje biblioteczne w kl. 1-8 ,

wystawy (np. nowości zakupionych z NPRCz lub prac z czytelniczych klasowych projektów edukacyjnych) oraz gazetki  (np. z konkursowymi pracami uczniów lub promujące NPRCz ).

  1. UWZGLĘDNIONO TEMATYKĘ WPŁYWU CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY PODCZAS ZORGANIZOWANEGO PRZEZ SZKOŁĘ SPOTKANIA Z RODZICAMI.

Na spotkaniach z rodzicami w listopadzie 2024 r. wychowawcy, w oparciu o materiały przygotowane przez bibliotekarza, przeprowadzili pogadanki dotyczące wpływu czytania na rozwój dzieci i  młodzieży.

  1. REALIZOWANE BYŁY PROJEKTY Z WYKORZYSTANIEM KSIĘGOZBIORU BIBLIOTEKI SZKOLNEJ.

Celem projektów było przede wszystkim popularyzowanie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży oraz promocja księgozbioru biblioteki szkolnej.

Przy współpracy z nauczycielami, wychowawcami oraz dużym zaangażowaniu uczniów w naszej szkole realizowane były  m.in. następujące projekty:

„Miś w świecie literatury”

„Mały Ekolog”

„Podróże ku wartościom”

„Łamańce językowe – zabawa słowem”

„Polubić czytanie – Czytam, polecam”

„W świecie emocji”

„Sławni Polacy”

„ Magia Świąt Bożego Narodzenia”

 

  1. DOSTOSOWANO ORGANIZACJĘ PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ DO POTRZEB UCZNIÓW, W SZCZEGÓLNOŚCI PRZEZ UMOŻLIWIENIE IM WYPOŻYCZANIA KSIĄŻEK RÓWNIEŻ NA OKRES FERII I WAKACJI. Godziny pracy biblioteki szkolnej dostosowane były do zajęć dydaktycznych szkoły. Uczniowie mieli możliwość korzystania z biblioteki codziennie. Mogli również wypożyczać książki na okres ferii, przerw świątecznych oraz na wakacje.
  2. UWZGLĘDNIONO POTRZEBY UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH W PLANOWANYCH ZAKUPACH KSIĄŻEK. Przy dokonywaniu zakupów uwzględniono potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Zakupiono m.in. książki z dużą czcionką, małą ilością tekstu, pisane prostym językiem, obrazkowe, bogato ilustrowane, wspierające działania logopedyczne, uwzględniające problem akceptacji, poczucia własnej wartości oraz emocji.

 

 

WNIOSKI:

Realizacja programu pozwoliła na zakup wartościowych nowości wydawniczych i lektur szkolnych, które spotkały się z dużym zainteresowaniem uczniów.

Wzbogacony księgozbiór umożliwił uczniom ciekawe, pożyteczne i przyjemne spędzanie czasu zarówno w szkole, jak i w domu, a jednocześnie skutecznie rozbudzał ich zainteresowania czytelnicze.

Program stał się impulsem do przeprowadzenia wielu atrakcyjnych inicjatyw – konkursów literackich i plastycznych, akcji promujących czytanie, wspólnego głośnego czytania, spotkań z książką, tematycznych wystaw oraz projektów. Działania te były nie tylko formą promocji czytelnictwa, ale również okazją do kształtowania wrażliwości, empatii i umiejętności współpracy.

 

 

 

#NarodowyProgramRozwojuCzytelnictwa

#NPRCz

#NPRCz2.0

 

 

Pozostałe projekty i pogrogramy w których szkoła bierze udział

Logo kampanii 5 porcji warzyw, owoców lub soku.
Kampania 5 porcji warzyw, owoców lub soku
Logo akcji MOGIŁĘ PRADZIADA OCAL OD ZAPOMNIENIA.
Mogiłę pradziada ocal od zapomnienia
Logo programu - Akademia Bezpiecznego Puchatka.
Akcja - Akademia Bezpiecznego Puchatka
Logo akcji - Młodzi głosują.
Młodzi głosują - Centrum Edukacji Obywatelskiej
Logo akcji - Młodzi głosują.
Szkoła pamieta - ogólnopolska akcja MEN
Logo akcji - Młodzi głosują.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
Back to top