W 2024 roku nasza szkoła przystąpiła do realizacji rządowego projektu – „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” – Priorytet 3, Kierunek interwencji 3.2.
Informację o otrzymanej dotacji zamieszczono na stronie internetowej i Facebooku naszej szkoły .
W ramach programu, oprócz zakupu książek, w szkole były podejmowane rozmaite działania promujące i wspierające rozwój czytelnictwa, m.in. konkursy, zajęcia w bibliotece, wystawy, obchody świąt bibliotecznych, projekty.
Przyznana kwota 5 000 zł (w tym wsparcie finansowe ze środków budżetu państwa wyniosło 4 000 zł, a wysokość finansowego wkładu własnego organu prowadzącego – 1 000 zł) została przeznaczona na zakup nowości wydawniczych, oraz działalność promującą czytelnictwo.
Biblioteka szkolna wzbogaciła się łącznie o 170 nowych książek o różnorodnej tematyce (w tym lektury).
1 000 zł przeznaczono na realizację działań promujących czytelnictwo .
Zakupione nowości zostały wyeksponowane na regałach i udostępnione czytelnikom do wypożyczania.
W ramach NPRCz w roku szkolnym 2024/2025 zrealizowano następujące działania:
- ZASIĘGNIĘTO OPINII RADY RODZICÓW I SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO W SPRAWIE ZAKUPU KSIĄŻEK.
Propozycje książek do zakupu, które we wrześniu 2024 roku zostały przedstawione Radzie Rodziców i Samorządowi Uczniowskiemu Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Przedmościu oraz pozytywnie przez nich zaopiniowane, zostały wybrane na podstawie: – przedstawionych w ankiecie propozycji uczniów, rodziców i nauczycieli, którą przeprowadzono w klasach II-VIII, – listy propozycji stworzonej w oparciu o „Skrzynkę życzeń czytelniczych”, – rozmów z czytelnikami, – obserwacji zainteresowań czytelniczych odwiedzających bibliotekę uczniów, – ministerialnego spisu lektur obowiązkowych i uzupełniających, – przeglądu stron internetowych poświęconych książkom, – propozycji z katalogów wydawnictw.
- PODJĘTO WSPÓŁPRACĘ Z CENTRUM BIBLIOTECZNO-KULTURALNYM GMINY GŁOGÓW W PRZEDMOŚCIU. Kontakt obejmował: – konsultacje w sprawie wyboru książek i planowanych zakupów, – wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo, -udział uczniów w lekcjach i warsztatach, konkursach bibliotecznych ,- akcjach promujących czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży.
- ZORGANIZOWANO W CIĄGU ROKU SZKOLNEGO WYDARZENIA PROMUJĄCE CZYTELNICTWO Z UDZIAŁEM UCZNIÓW.
Najczęstsze formy wspomnianych wydarzeń to:
NARODOWE CZYTANIE 2024 ” Kordian” Juliusza Słowackiego
29 września Dzień Głośnego Czytania
Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych –„Poznajmy się lepiej w bibliotece szkolnej ”
Dzień Postaci z Bajek
Międzynarodowy Dzień Pluszowego Misia
Czytanie ma tylko dobre strony
Dzień Łamigłówek i Wykreślanek
Dzień Kota
Literackie Walentynki
Pasowanie na czytelnika uczniów klasy pierwszej
Łamańce językowe – warsztaty
Światowy Dzień Poezji
Międzynarodowy Dzień Pisarza
Popołudnie z książką
Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci „ W świecie BAŚNI Andersena”
Obchody Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom
Czytamy Dzieciom
Spotkanie autorskie z p. Agnieszką Żankowską
– konkursy szkolne
Konkurs Pięknego Czytania -w kategorii klas 2-3, 4-6 i 7-8.
Konkurs plastyczny „Moja ulubiona książka – projekt okładki” – w kategorii klas 1-3 , 4-8.
Konkurs „ Magiczne Święta” klasy młodsze
Konkurs literacki „Magiczny czas świąt …” – w kategorii klas 4-6 i kl.7-8
Konkurs plastyczny: „Mój ulubiony bohater książkowy” – kl.2-3
Konkurs „ Zaczytani w nowościach” kl.1-8
Konkurs biblioteczny „Czytelnik roku”- w kategorii klas 1-3 , 4-8.
– akcje czytelnicze
Książkowe wyzwania – codzienne zadania czytelnicze, np. przeczytaj fragment na głos, poleć książkę koleżankom/kolegom, narysuj okładkę.
„Zaczytany tydzień” -codziennie inna aktywność czytelnicza: poniedziałek – cytat, wtorek – głośne czytanie, środa – ilustracja do książki, itd.
„Wymień się książkami na święta ”
Wielka wymiana książek – Bookcrossing
„Ferie z książką – nie ma nudy!”
Akcja -Świąteczne wypożyczenia
Wypożycz książkę i zgadnij ile ziarenek jest w pudełku
Wypożycz książkę na wakacje!
– lekcje biblioteczne w kl. 1-8 ,
–wystawy (np. nowości zakupionych z NPRCz lub prac z czytelniczych klasowych projektów edukacyjnych) oraz gazetki (np. z konkursowymi pracami uczniów lub promujące NPRCz ).
- UWZGLĘDNIONO TEMATYKĘ WPŁYWU CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY PODCZAS ZORGANIZOWANEGO PRZEZ SZKOŁĘ SPOTKANIA Z RODZICAMI.
Na spotkaniach z rodzicami w listopadzie 2024 r. wychowawcy, w oparciu o materiały przygotowane przez bibliotekarza, przeprowadzili pogadanki dotyczące wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży.
- REALIZOWANE BYŁY PROJEKTY Z WYKORZYSTANIEM KSIĘGOZBIORU BIBLIOTEKI SZKOLNEJ.
Celem projektów było przede wszystkim popularyzowanie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży oraz promocja księgozbioru biblioteki szkolnej.
Przy współpracy z nauczycielami, wychowawcami oraz dużym zaangażowaniu uczniów w naszej szkole realizowane były m.in. następujące projekty:
„Miś w świecie literatury”
„Mały Ekolog”
„Podróże ku wartościom”
„Łamańce językowe – zabawa słowem”
„Polubić czytanie – Czytam, polecam”
„W świecie emocji”
„Sławni Polacy”
„ Magia Świąt Bożego Narodzenia”
- DOSTOSOWANO ORGANIZACJĘ PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ DO POTRZEB UCZNIÓW, W SZCZEGÓLNOŚCI PRZEZ UMOŻLIWIENIE IM WYPOŻYCZANIA KSIĄŻEK RÓWNIEŻ NA OKRES FERII I WAKACJI. Godziny pracy biblioteki szkolnej dostosowane były do zajęć dydaktycznych szkoły. Uczniowie mieli możliwość korzystania z biblioteki codziennie. Mogli również wypożyczać książki na okres ferii, przerw świątecznych oraz na wakacje.
- UWZGLĘDNIONO POTRZEBY UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH W PLANOWANYCH ZAKUPACH KSIĄŻEK. Przy dokonywaniu zakupów uwzględniono potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Zakupiono m.in. książki z dużą czcionką, małą ilością tekstu, pisane prostym językiem, obrazkowe, bogato ilustrowane, wspierające działania logopedyczne, uwzględniające problem akceptacji, poczucia własnej wartości oraz emocji.
WNIOSKI:
Realizacja programu pozwoliła na zakup wartościowych nowości wydawniczych i lektur szkolnych, które spotkały się z dużym zainteresowaniem uczniów.
Wzbogacony księgozbiór umożliwił uczniom ciekawe, pożyteczne i przyjemne spędzanie czasu zarówno w szkole, jak i w domu, a jednocześnie skutecznie rozbudzał ich zainteresowania czytelnicze.
Program stał się impulsem do przeprowadzenia wielu atrakcyjnych inicjatyw – konkursów literackich i plastycznych, akcji promujących czytanie, wspólnego głośnego czytania, spotkań z książką, tematycznych wystaw oraz projektów. Działania te były nie tylko formą promocji czytelnictwa, ale również okazją do kształtowania wrażliwości, empatii i umiejętności współpracy.
#NarodowyProgramRozwojuCzytelnictwa
#NPRCz
#NPRCz2.0